Het op maat gemaakte bijzondere rubber component tussen de zijmuur en de groeven filters het geluid en de vibraties die van het wegoppervlak naar het interieur van het voertuig gestuurd worden via de zijmuur.
Nokian winter veiligheidsindicatoren met sneeuwvlok verhogen de veiligheid en het rijcomfort.
De winter veiligheidsindicator met sneeuwvlok in de Nokian WR D4 winterbanden versterken de winterveiligheid. Het duidt de groefdiepte aan met nummers van 8 tot 4. De nummers verdwijnen één voor één als de band slijt en de groefdiepte kleiner wordt. De sneeuwvlok blijft zichtbaar tot 4 milimeter. Als deze niet langer zichtbaar is moeten de winterbanden vervangen worden om de veiligheid te garanderen. De groeven moeten minstens 4 milimeter diep zijn om genoeg grip op de sneeuw te hebben en aquaplaning en slush aquaplaning te voorkomen. Nokian ontwikkelde en patenteerde de veiligheidsindicator. Geen andere bandenfabrikant heeft deze vernieuwende eigenschap.
EU-bandenlabel en efficiëntieklasse
De Europese Unie, onder CE 1222/2009, heeft opdracht gegeven dat alle banden die geproduceerd worden na de datum van 1 juli 2012 voor auto's en commerciële voertuigen zijn voorzien van standaard EU-bandenlabels die hen classificeren onder drie prestatie-eigenschappen: brandstofverbruik geclassificeerd van A tot G, grip op nat wegdek geclassificeerd van A tot G, en geluidsemissie in decibel.
Categorieën van banden, niet beïnvloed door deze regeling, zijn onder andere: vernieuwde banden, professionele off-road banden, race-/sportautobanden, evenals bepaalde soorten banden die zijn ontworpen om de tractie te verbeteren, zoals spijkerbanden, T-type tijdelijke reservebanden, banden voor auto's gebouwd vóór 1990, banden met een maximum toegestane snelheid van 80 km/u, banden voor velgen met een diameter kleiner dan of gelijk aan 254 mm of groter of gelijk aan 635 mm. Dit label is aan de ene kant bedoeld om de economische en ecologische efficiëntie in het verkeer te bevorderen, evenals het verhogen van de verkeersveiligheid, en aan de andere kant om consumenten te helpen om de juiste banden te kiezen door te zorgen voor een zekere mate van producttransparantie.
Niettemin werd het label bekritiseerd omdat het slechts een beperkt aantal kenmerken weergeeft. Vakmensen beweren dat de banden veel meer functies hebben die belangrijk zijn en van belang zijn voor de verkeersveiligheid, met inbegrip van, maar niet beperkt tot, aquaplaning eigenschappen, rijstabiliteit, levensduur, producteigenschappen op natte en droge wegen anders dan grip op nat wegdek, eigenschappen op sneeuw. De bandenfabrikanten suggereren dat de testresultaten van verschillende instellingen en de industriële tijdschriften een zeer belangrijke bron van informatie voor de eindgebruiker moet blijven, omdat zij zich focussen op een brede verscheidenheid aan bandeigenschappen en functies en deze ook beoordelen.
Nokian WR D4 tyre review
Gemiddelde uit 6 testbeoordelingen
Grip bij droge condities
Remeigenschappen bij droge condities
Grip bij natte condities
Remeigenschappen bij natte condities
Grip bij sneeuw
Comfort
Geluid (binnen auto)
Slijtage band
brandstofverbruik
Hoeveel kilometer gereden?
4.869.271
27.05.2020vanFransen Het zijn echt hele stille en zuinige banden. Het lijkt net of je gewoon op zomerbanden rijdt. Er was geen sneeuw dit jaar dus die eigenschap heb ik niet kunnen testen.
18.07.2019vanHenk Jan Voor de 185/65 15 band gekozen omdat deze smaller en goedkoper is dan de 195/60 variant. Bijkomend voordeel is dat hierdoor de eigenschappen in de sneeuw subliem zijn.
In verse sneeuw is de grip met acceleratie en met remmen ontzettend goed!
Maar met minder koude weersomstandigheden is de band ook constant, en kan ik geen negatieve beoordeling geven.
Nog niet genoeg kilometers gereden om de slijtage te beoordelen, maar zo het nu lijkt gaat het niet snel.
17.07.2019vanHerman Todts Zeer tevreden over deze banden. Inmiddels 2de set geplaatst en rij er winter en zomer mee aangezien ik geen opslagmogelijkheden heb en rekening heb gemaakt (2 x wissel per jaar + opslag is duurder dan extra set banden kopen) Ervaar geen noemenswaardig verschil in rijeigenschappen tegenover zomerbanden. Slijtage iets sneller: 40000 km voorbanden en 48000 km achterbanden. Verbruik 10% hoger.